torsdag, november 13, 2014

Barngruppernas storlek i förskolan spelar roll

Fem västsvenska dagstidningar, bland annat Göteborgs-Posten, har i dagarna granskat förskolans barngrupper. Den unika genomgången visar att den officiella statistiken säger en sak – men att verkligheten säger något annat. Barngrupperna är större och antalet barn per personal är allt som oftast högre än vad som visas i statistiken. Det är en signal som måste tas på allvar.

Vi har under flera år kunnat se en utveckling i Göteborg där förskolans barngrupper har blivit allt större, där små avdelningar har avvecklats och där de större avdelningarna har blivit fler till antalet.

Lärarförbundet visade i en studie i våras att skolelever som gått i förskolan når högre kunskapsresultat än andra barn, efter att de granskat resultaten i Pisaundersökningen. Förskolan har stor betydelse och positiva effekter och mot den bakgrunden spelar barngruppens storlek roll.

Varje dag vistas tusentals barn i för stora barngrupper i Göteborg och det påverkar förskolans kvalitet och möjlighet att nå läroplanens mål. Förskolan ska kombinera lek och lärande. Men det är den lärorika pedagogiken som får stå tillbaka när grupperna blir större. Det skriver jag på GP debatt i dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar