onsdag, februari 13, 2013

Upprörande registrering av hyresgäster

I dag berättar SVT:s Västnytt om hur flera kommunala bostadsbolag i Göteborg har registrerat och lagrat känsliga personuppgifter om sina hyresgäster. Redan 2005, i samband med att Malmös kommunala bostadsbolag, MKB, avslöjades med att ha en ”svart lista” väckte jag frågan i fullmäktige omdet fanns liknande listor i Göteborg.

I interpellationsdebatten med Göran Johansson (S) sa jag att:”Ett angiverisystem där grannar eller, som det rent av var, bostadsvärdar skvallrade på varandra och där människor efter ganska udda anmärkningar hamnade på svarta listor är någonting som jag självhelt tar avstånd från. Samtidigt är jag lite orolig och osäker över den dokumentation som du säger förekommer bland bostadsbolagen här i Göteborg.” Beskedet från den dåvarande ordföranden i kommunstyrelsen var att det inte förekommer något liknande i Göteborg.

Nu visar det sig att bostadsbolag har registrerat information om sina hyresgäster i ett decennium. Det skulle innebära att det också skedde i samband med att jag väckte frågan!

Nu är systemet utbytt och det ska inte finnas några uppgifter av den här typen registrerade. Det är bra.

Jag kräver att vi följer upp det nya systemet och säkerställer att PUL och eventuella sekretessregler följs samt att ingen onödig information registreras. Samtidigt bör också säkerställas vem, hur och när information registreras. Hyresgäster borde också kunna begära ut och ta del av den informationen som finns registrerad, det är en viktig princip, inte minst av rättssäkerhetsskäl.  

Kommenterar även nyheten i Västnytt



I nyhetsflödet: GP1, GP2, GP3, GT1, GT2, GT3, SR, DN1, DN2, SvD, AB,

1 kommentar:

  1. En enkel tanke som jag får och har ang registrering. Om jag ber att få ut uppgifter från ett bolag. Hur ska jag kunna veta att jag verkligen får ut det som finns registrerat gällande mig? Fick den tanken gällande Folksam som förde *hemliga* register.

    SvaraRadera