söndag, november 22, 2009

Tack för förtroendet!


I går blev jag återvald som andre vice partiordförande för folkpartiet liberalerna under vårt Landsmötet i Växjö. Det är med stolthet, värme och spänning som jag nu riktar siktet och mitt arbete mot valet nästa höst. I mitt tal till landsmötet pratade jag bland annat om valfrihet, om vikten att få bestämma själv - att människor både vill och kan själva, både som unga när de ex ska välja gymnasieskola men också när man blir äldre och behöver hjälp hemma.

Jag passade också på att berömma, våra ministrar som genomför ett lysande reformarbete av Sverige, men framför allt alla förtroendevalda folkpartister som runt om i landet gör skillnad på regional och kommunal nivå. Vi behövs alla i arbetet för ett liberalare Sverige!

Landsmötet har varit en stor framgång och vi är nu redo för att möta väljarna i september med många bra förslag som ger svar på hur Sverige i framtiden ska bli ett bättre land att leva och verka i. Ett Sverige efter krisen. Om jag ska lyfta fram 3 frågor blir det: entreprenörskap-, klimat- och jämställdhetsprogrammen som har många skarpa förslag om hur vi kan förbättra företagandet, möta klimathotet och hur vi kan förbättra jämställdheten mellan män och kvinnor.

Jag älskar Landsmöten, det är bara att konstatera. Att fylla en kongressal med massa liberaler är ett väldigt bra recept för en lyckad helg. Vi har antagit åtta nya program och behandlat nära 600 motioner. Kongresspresidiet bestående av Jonas Andersson, Nina Larsson, Lars Persson och Ulrika Francke gjorde det möjligt med bravur! Tillsammans med sekretariat och all personal blev Landsmötet 2009 en riktig hit!

Nattpasset på lördag höll på till 4.05 (!) och även då höll debatterna en hög nivå. Den längsta debatten som pågick i över två timmar behandlade föräldraförsäkringen och landade i ett mycket tydligt ja till att utöka och förenkla jämställdhetsbonusen i föräldraförsäkringen, men nej till ytterligare kvotering. Även förändringar av LAS, skolans huvudmannaskap och gårdsförsäljning debatterades livligt.

Den enda tid vi kan påverka är framtiden. Vi har nu lagt grunde för att Alliansen kommer att bli återvald med ett starkare liberalt folkparti i september 2010.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar