torsdag, oktober 09, 2008

Volvos varsel igår

En journalist från GP ringde och ställde frågor om varslen på Volvo.

I dagens tidning står att inte att läsa:

1. Jag poängterade att jag var väldigt orolig för Volvo. Att det är ett stort bekymmer att vår stad styrs av ett parti som hatar bilar, som motsätter sig infrastruktursatsningar samtidigt som vi är så beroende av Volvo. Jag tror mycket på teknikutvecklingen - i framtiden kommer vi att ha bilar som drivs av helt andra saker än bensin och där måste Volvo hänga med. Regeringen satsar pengar på det.

2. Jag berättade att jag skickat ett brev till personaldirektören på Volvo redan när det första varslet lades i somras där jag som ordförande i Göteborgsregionens utbildningsgrupp inbjöd till samtal kring vad vi kan göra för att hjälpa till. Volvo:iter är inte bara Göteborgare, de bor i hela vår arbetsmarknadsregion, en majoritet i GR-området. Vi har, med Volvos förra övervintringsprojekt under 90-talet i färskt minne, ett samarbete där vi erbjuder yrkesutbildning på Komvux oavsett var du bor, dock måste kommunen där man bor betala för platsen.

3.
Trygghetsrådet - som ägs av facket och näringslivsorganisationerna - har mycket goda resultat. 80% kommer i annat arbete eller utbildning via de avtal som ingår i deras anställningar. Sedan måste vi vara beredda.
Arbetsförmedlingen öppnar ett kontor på Volvo. Regeringen har utsett 2 samordnare för att de ska ta till sig alla initiativ och se hur vi gemensamt från stat, kommun, arbetsgivare och andra kan få ut max. Till hösten kommer dessutom mer pengar till yrkesvux - det är jag beredd att begära tidigare utbetalning av om det visar sig att det behövs.

Har du fått något svar på brevet till Volvo? frågar GP
Nej, inte ännu, vilket jag har full förståelse för, de har säkert annat att tänka på just nu. Men jag är övertygad om att vi kommer att talas vid om detta.

Är det tillräckligt det regeringen gör?, fråga GP
För tidigt att säga. Jag har iofs inte hört särskilt många konkreta förslag från de som nu höjer rösten och kräver att regeringen ska göra mer. Men det ska ju samordnarna lyssna på och kartlägga. Visar det sig att de åtgärderna inte är tillräckliga då är jag den förste att begära fler insatser av regeringen!

Håller du med Carina Liljesand om att man ska slopa arbetslinjen?
Nej, det gör jag inte. Vår arbetsmarknadsregion är stor så jag tror inte att människor behöver flytta för att få andra jobb, det är möjligt att arbetsförmedlingen kommer att behöva mer pengar men det är ju också en sak som samordnarna får titta på. Vi måste istället fråga oss vad vi kan göra gemensamt mellan kommunerna, regionen, staten och Volvo. Och det är samordnarnas uppgift.

Vad stod det i artikeln? (skriven av en kollega till den jag talade med)
Den tredje alliansledaren i Göteborg, kommunalrådet Helene Odenjung (fp), ser däremot inte något behov av ytterligare insatser i dagsläget.

Läs hela artikeln här
----------------------------------------------------------
intressant?
volvo, varsel, regeringen, GR, komvux,
infrastruktursatsningar
arbetslinjen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar