måndag, augusti 21, 2006

DN's kulturkritiker kartlägger

Under sommaren har diskussionen om en litterär kanon (uttalas som sångsättet - inte som den med krut i...) stormat. Proportionerna har varit enorma med anklagelser om rasism och främlingsfientlighet - jag har tidigare skrivit om det i min blogg.

Så kom ett mail från DN's kulturkritiker Stefan Jonsson där han skriver bl a om folkpartiets förslag om språktest för medborgarskap och förslaget om litteraturkanon.

Såhär skriver han bla:
"Det har således hamnat i offentlighetens intresse att veta något om kunskaperna i svenska språket och litteraturen hos ledamöterna av folkpartiets styrelse. Enligt principen om att den som lägger ett förslag själv ska föregå med gott exempel vill jag fråga Dig om din orientering i svensk litteratur. För enkelhetens skull utgår jag från de verk fp:s Cecilia Wikström nämner i förslaget om en litteraturkanon som ska vara obligatorisk för alla svenskar. Jag ber Dig ärligt svara på om Du läst följande:

1. Carl Michael Bellman, Fredmans epistlar(åtminstone tio av dikterna)
2. Selma Lagerlöf, Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige
3. Vilhelm Moberg, Utvandrarna, Invandrarna, Nybyggarna eller Sista brevet till Sverige (någon av romanerna i dess helhet)
4. Tomas Tranströmer, någon av hans diktsamlingar
5. Kerstin Ekman, någon av hennes romaner


Det räcker att svara ja eller nej, och ska altså (hans stavfel - inte mitt) inte ta mycket tid i anspråk, men om Du vill får Du gärna kommentera Dina svar. Ett uteblivet svar tolkas som att Du ej läst något av ovanstående verk."

Såhär svarade jag:

Hej Stefan,
Jag har väldigt svårt att förstå hur ett förslag om en litterär kanon skulle kunna vara rasistiskt. Hur kan det vara ett rasistiskt förslag att barn ska läsa Selma Lagerlöf - eller Astrid Lindgren för den delen? Personligen är jag väldigt orolig över att barn och ungdomar läser allt mindre. Därför tycker jag att förslaget om en kanon med både svensk - och utländsk litteratur - är bra.
Huruvida det "hamnat i offentlighetens intresse" eller ej vilka författare/verk jag läst av de du nämner, gör vi nog lite olika bedömningar om men eftersom du också skriver att "ett uteblivet svar tolkas som att Du ej läst något av ovanstående verk" kan jag berätta för den nyfikne att jag har Tomas Tranströmer kvar på min lista.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar